Adaptarea Codului CAEN pentru Un Cadru Legal Clar
În urma modificărilor legislative recente, considerate nepredictibile și lipsite de norme clare, multe azile private de bătrâni au optat pentru schimbarea codului CAEN, nu a destinației. Această schimbare nu a avut scopul de a masca activitatea, ci de a se încadra într-un cadru legal clar și de a se subordona unor autorități și instituții cu norme clare de aplicare. În vechile coduri CAEN exista un paradox legislativ care a creat confuzii și dificultăți în aplicare, iar centrele și-au dorit să funcționeze într-un cadru legislativ clar și concis.
Într-un interviu recent difuzat, am avut ocazia să discutăm despre problemele cu care se confruntă azilele private de bătrâni din România. La această discuție au participat Maria Moiș, reporterul care a documentat materialul, și Katia Cicală, președintele patronatului furnizorilor privați de servicii sociale. Discuția a scos la iveală o serie de dificultăți și contradicții legislative care afectează funcționarea acestor instituții.
Problema Principală: Reglementările Imposibile
Katia Cicală a explicat că azilele private de bătrâni se află într-o situație imposibilă din cauza legislației recente emise de Ministerul Muncii. Conform acesteia, rezidenții azilelor private sunt tratați ca asistați sociali, ceea ce generează o serie de complicații administrative și financiare. Deși acești rezidenți sunt plătiți de familiile lor și nu beneficiază de ajutor social de la stat, Ministerul Muncii aplică aceleași reglementări ca și în cazul asistaților sociali.
Conflictele între Ministere
Cicală a subliniat că există un conflict între Ministerul Muncii și Ministerul Sănătății. În timp ce Ministerul Sănătății licențiază aceste centre pentru îngrijiri medicale, Ministerul Muncii le consideră centre de asistență socială. Această situație complică și mai mult procesul de obținere a licențelor necesare pentru funcționare.
Probleme cu Autorizațiile și Normele de Aplicare
O altă problemă majoră menționată este legată de obținerea autorizațiilor ISU pentru siguranța la incendiu. În aprilie, a fost publicată o lege care impune noi norme, dar acestea nu au fost încă detaliate, lăsând azilele într-un suspans și blocând procesul de licențiere.
Cazul Din Argeș: Un Exemplar Alarmant
Un caz recent din Argeș a ilustrat aceste probleme. Poliția a intervenit într-un centru privat, confiscând documente medicale și dosarele bătrânilor. Deși au fost descoperiți pacienți în stare gravă care aveau nevoie de ajutor medical, aceștia au fost readuși în centru în aceeași zi, iar familiile lor s-au declarat mulțumite de îngrijirile primite.
Necesarul unei Reglementări Clarificatoare
Discuția a evidențiat necesitatea unei reglementări clare și coerente care să diferențieze între azilele private de bătrâni și centrele de asistență socială. De asemenea, a fost subliniată importanța monitorizării constante a acestor centre de către familiile rezidenților, care sunt, conform Katia Cicală, cele mai bune garanții ale calității serviciilor oferite.
Concluzie
Este evident că azilele private de bătrâni din România se confruntă cu o serie de provocări legislative care pun în pericol funcționarea lor eficientă. Este necesar un dialog constructiv între toate părțile implicate pentru a găsi soluții care să protejeze atât interesele rezidenților, cât și pe cele ale furnizorilor de servicii.
Pentru a viziona întregul interviu și a afla mai multe detalii despre această situație complexă, vă invităm să urmăriți.
Este esențial ca legislația să fie clară și aplicabilă, mai ales când vine vorba de îngrijirea bătrânilor. Azilele private joacă un rol crucial și trebuie sprijinite, nu îngreunate de reglementări neclare.
Familia mea a trecut prin dificultăți enorme din cauza acestor schimbări legislative. Este nedrept pentru azilele care își fac treaba corect și pentru seniorii care au nevoie de aceste servicii
Schimbarea codului CAEN este un pas necesar pentru a asigura un cadru legal clar și predictibil. Este timpul ca autoritățile să înțeleagă și să sprijine azilele private.
Bunicii noștri merită cele mai bune îngrijiri, iar azilele private sunt esențiale în acest sens. Legislativul trebuie să fie de partea celor care oferă servicii de calitate, nu să le pună piedici.
Reglementările actuale sunt confuze și neaplicabile. Este important să avem norme clare pentru a proteja atât rezidenții, cât și operatorii de azile private.
Este revoltător cum legislația curentă creează obstacole inutile. Azilele private ar trebui să fie sprijinite în eforturile lor de a oferi îngrijiri adecvate seniorilor.
Un cadru legal clar și concis este crucial pentru funcționarea eficientă a azilelor private. Seniorii noștri merită să fie îngrijiți în condiții optime.
Sunt complet de acord cu schimbarea codului CAEN. Trebuie să asigurăm un mediu de reglementare stabil pentru ca azilele private să își poată desfășura activitatea fără întreruperi.
Este esențial să avem o legislație care să nu penalizeze azilele private care oferă servicii de calitate. Seniorii noștri merită ce este mai bun, iar legislația trebuie să reflecte acest lucru.
Legislația trebuie să fie clară și aplicabilă pentru a asigura funcționarea eficientă a azilelor private. Sprijinul pentru aceste instituții este crucial pentru bunăstarea seniorilor noștri.
Incercam din rasputeri si cu toata responsabilitatea sa ne aliniem la nenumaratele dispozitii legislative emise de Ministerul Muncii care continua sa ne incadreze pe noi,centrele private rezidentiale de ingrijire ca si furnizori de servicii sociale.Nu primim beneficii /inlesniri/compensatii din partea statului , funtionam din fonduri proprii si contributiile lunare ale rezidentilor,nicidecum nu prestam servicii sociale.Vrem sa functionam in legalitate, in acord cu propriul nostru statut.
Am urmărit acel reportaj care din punctul meu de vedere este haotic și pe fuga deoarece reprezentata „statului” avea mai multe răspunsuri decât reprezentanta patronatelor, iar ceea ce este evident și concret este ca statul, în urma vestitului caz „caminele groazei”, a pierdut foarte mult „rating” în detrimentul celor privați și fie instrumentează „pârghii” prin schimbarea codului CAEN la privați astfel îi poate vâna ulterior fie schimba legi contradictorii între ministere și așteaptă momentul oportun ca să distrugă privatul!!!
Concluzie este ca într-un final cei mai nerespectati și cei ce vor suferi cu adevărat in urma acestui „razboi” de interese, tot bătrânii/seniorii noștri sunt!
Inadmisibil, ca natie, ca popor sa ne distrugem in așa hal inaintasii, cei ce ne-au facut ce suntem astazi!
De obicei, controalele se concentreaza pe hartogarie care, din păcate, nu au nicio legatura cu ingrijirea efectivă a beneficiarilor (lucrez în învățământul de stat, iar aici este o situație similară). De aceea, controalele care sunt prezentate că sunt salvarea persoanelor care beneficiază de servicii sociale PRIVATE, cred că sunt, de cele mai multe ori, pierdere de timp sau încercarea de a acumula „foloase necuvenite”.
Hai să facem o legislație unitară care să pună accentul pe calitatea serviciilor oferite și nu pe informații fără sens (de exemplu, de unde am banii cu care plătesc pentru serviciile primite).
Ne dorim sa functionam în legalitate, nimeni nu vrea altfel însă de anul trecut din cauza unor cămine care funcționau în ilegalitate și în care era complice și statul, toți ceilalți am avut de suferit și când spun asta, ma refer la controale, inspectori(atitudinea lor) și cerințe care n ajuta pe nimeni, ci dimpotrivă!
Nu ne mai trezim!
Am spus noi ca nu vrem sa facem tot ce e necesar pt a obține autorizatia ISU? NU! Termenul pe care l au dat pt o obține autorizatia este unul imposibil! Nu ai cum sa dai suspendare atâtor camine ca n aveau autorizatia ISU ca apoi sa realizezi ca nu prea a fost ok, ca n aveați ce sa faceți cu rezidenții, unde i duceati?
Acum termenul de obtinere este decembrie anul acesta, altfel, închidem majoritatea!
Vorbesc în numele meu și va spun ca din 2016 ma chinuiesc sa obțin acea autorizație ISU. Firma care s a ocupat mi a cerut zeci de mii de euro , i am dat, am facut tot ce era în aviz dar încă nu o am!
Deși acești bani au fost dați, nu s au reflectat în prețul cerut rezidenților pt ca nu au de unde sa dea !
Dacă va pasa cu adevărat de acești rezidenti, nu le faceți mai mult rău pt ca suntem câțiva care vrem și putem funcționa corect însă avem nevoie de susținere, de colaborare, de intelegere, nu de stres!
Nu putem lucra în stres!
Controale au fost tot timpul și vor mai fi și nu e nimic rău în asta, e normal! Nu și dorește nimeni sa se sustragă de la ele! Vrem.doar sa fim ascultați și înțeleși iar în colaborare cu statul(în sensul de atitudine, legi) sa putem oferi vârstnicilor grija, atenția , empatia și tot sprijinul nostru!
Suntem oameni care putem lucra cu aceasta categorie de vârstă, nu distrugeți asta!
Importanta este ingrijirea reala a batranilor, nu teancuri de hartii care se cer pentru obtinerea licentei…! Credeti ca daca sunt îndeplinite toate conditiile pentru obtinerea licentei, adica hartogaraie inutila, asta inseamna automat ca bunicii sunt ingrijiti mai bine…? Dimpotriva, timpul acordat ingrijirii lor se va micsora pentru a completa zeci de formulare pe hartie pentru fiecare rezident, formulare care nu-i ajuta cu nimic pe batrani..! Asta ca tot ne digitalizam…!!!
Pacat ca Ministerul Muncii si DGASPC nu inteleg diferenta dintre asistenta sociala si centrele private de ingrijire batrani, unde acestia nu sunt asistati social, iar plata serviciilor se face de catre familii, nu de catre stat.
Prin toate aceste controale care se fac acum la centrele rezidentiale, se urmareste doar respectarea intocmirii unor dosare, fara sa intereseza pe nimeni dintre cei care controleaza, bunastarea sau ingrijirea reala a batranilor.
Potopul de controale și legile neclare nu ajută în nici un fel rezidenții. Sunt mai mult decât necesare aceste azile. Ele sunt controlate cel mai bine de aparținători. Ajutați legislativ la îmbunătățirea lor nu faceți sa fie mai greu.
Atâta timp cat statul nu sprijină ci doar împiedică funcționarea căminelor private,unde membrii familiei rezidenților plătesc,atâta timp cat cer atâtea lucruri aberante și împiedică bună desfășurare a activităților în centrele private,atâta timp cat părinții și bunicii noștri sunt bine îngrijiți,păcat ca nu se înțeleg sau nu vor să fie înțeleși ci acționează împotriva centrelor private care își fac treaba cu brio!Eu ca fiică sunt foarte mulțumită de serviciile dumnealor!
Azilele private sunt plătite din fonduri private, iar rudele noastre, care beneficiază de îngrijire privata NU SUNT ASISTATII SOCIALI AI NIMANUI, CU ATAT MAI PITIN AI STATULUI, care nu are nici o contribuție financiară la aceste azile! Sa le fie rușine jigodiilor analfabete care au legiferat o asemenea aberație!
Bunicii noștri, suferinzi de diverse boli (unele destul de grave) care se află în centre de bătrâni private, pentru a primi îngrijiri personalizate de cea mai buna calitate, nu sunt asistați sociali. Costurile sunt suportate de către noi apartinatorii lor, nicidecum de bugetul statului. Legiuitorii noștri ar trebui să aibă în vedere îmbunătățirea cadrului legislativ nicidecum punerea de piedici în ceea ce privește activitatea acestor centre.
In 2007 cand s-a deschis primul camin privat pentru batrani codul CAEN „Asistenta sociala cu cazare” era unicul existent in nomenclator si care „semana” a camin pentru seniori.Acesta este motivul care a determinat incadrarea tuturor centrelor private deschise incepand de atunci in codul actualmente devenit 8730.Nu este o anomalie faptul ca statul nu s-a sesizat de aparitia acestei noi activitati private care sa necesite un cod CAEN adecvat,diferentiat de asistenta sociala? Au trecut 17 ani si din activitate privata intr-adevar aflata in sprijinul comunitatii, dar cu servicii platite de beneficiari suntem sub jurisdictia ministerului muncii, departamentul servicii sociale.Legislatia se tot schimba,devine tot mai stufoasa ,inutila si invaziva birocratia creand un haos in acest domeniu atat de necesar si aplaudat si de care se bucura mii de familii.Ma intreb de ce spitalele private nu au fost incorporate legislativ celor de stat, ma refer la restrictiile existente in spitalele de stat: posturi blocate,lipsa medicamentelor,a aparaturii,etc.Lasati-ne sa ne facem treaba,ajutati-ne, cooperati cu noi astfel incat preocuparea dumneavoastra pentru bunastarea persoanelor care nu vor sau nu se mai pot ingriji singure sa devina realitate.
De ce Ministerul Muncii trateaza caminele private ca pe infractori? Orice padure are uscaturi,sau e valabila zicala doar pentru anumite si binemeritate institutii? Pentru cateva centre care cu sprijinul statului au batjocorit oameni, ati declansat vanatoarea de vrajitoare asupra tuturor? Unde ne ducem parintii,fratii pe care nu ii mai putem ingriji acasa? Aveti locuri la centrele pubice?NU !!! Suntem pe lista de asteptare cu anii…intre timp noi ce sa facem,ne lasam slujbele si devenim asistati social? Ce reforma e asta? A cui si pentru cine faceti marea reforma????
Lasati caminele private sa functioneze, pentru mii si mii de oameni au devenit a doua familie !!!
Felicitari acestui Patronat ! Uniti-va si faceti tot ce este necesar pentru dreptul acestor institutii private numite camine de a-si apara munca in slujba celor care au nevoi! Judecati-va cu statul in instanta daca altfel nu se poate! Dreptatea este de partea voastra,nu a ministerelor „reformatoare” pe spinarea tuturor celor de rand.
Ascultand aberatiile reprezentantei “autoritatilor” nu ma mira cum a iesit o legislatie atat de proasta ! Acesti oameni pare ca nu au nici o pregatire in domeniu prntru care sunt bine platiti din taxele noastre !
Au documentat problemele persoanelor varstnice bolnave? Stiu cum pot fi tratati? Stiu care sunt nevoile speciale? Cunosc instrumentele necesare ingrijirii eficiente? Au invatat din experienta celor care stiu? Au invatat normele practicate in Europa? Nici vorba!
Ca de obicei au creat multe formulare tipizate, fise, programe, proceduri, registre, regulamente …CULMEA in format hard copy ! Parca trebuia Romania sa se digitalizeze !
Ma intreb cum a putut gandi cineva ca niste inspectori ignoranti, fara nici o pregatire care vin buluc la un centru linistit ar putea verifica intradevar cum sunt ingrijiti beneficiarii DOAR prin adunarea unor documente ?
Ma mai intreb cum un Plan de ingrijire scris frumos pe hartie si pus la dosar este dovada ca beneficiarul e ingrijit corespunzator?
Dar o precedura pentru combaterea torturi si abuzului scrisa frumos pe hartie si pusa la dosar poate face dovada unui tratament adecvat?
Asi putea continua cu zeci de intrebari de acest gen…
In concluzie, corpurile de control , neinstruite NU pot verifica nimic! Ei stiu sa redacteze procese verbale, sa adune hartii inutile, inteleg legislatia ambigua cum ii duce mintea, mai mult sau mai putin, pe banii nostri al contribuabilor!
Caminele private, in marea majoritate se desfasoara foarte bine, cu eficienta, empatie si bune practici !
Va intrebati de ce? Pentru ca doar asa pot functiona, exista ! Familiile care platesc cu greu pentru intretinerea celor dragi se asigura ca parinti si bunici lor sunt bine tratati ! Ei nu sunt interesati sa completeze formulare sau sa le semneze, nici sa fie inscrisi in registre de vizite. Ei vor ca cei dragi sa aiba o viata adecvata si se asigura personal de acest aspect.
Opriti deranjarea centrelor private si aveti grija de cele de stat ! Gasiti modalitatea de a verifica ca se intampla cel putin jumate din ce scrie in rapoarte pe hartie!
Ati putea sa va documentati corect pentru a legifera o lege potrivita centrelor private. Altfel aceste controale nu fac nimic decat deranj si abuzuri.
Reglementarile attuale sunt confuze şi impiedica azilele private sa.si desfasoare activitatea in mod clar. Nu este drept pentru azilele private care isi fac treaba corect, ofera servicii de calitate si trateaza cu respect parintii sau bunicii nostri. Pacat ca nu se intelege diferenta intre asstenta sociala si centrele private de ingrijire bātrîni. Eu am doar cuvinte de multumire la adresa dumnealor.
Bunicii din azile, sunt oameni, nu sunt formulare, legi.
Sunt oamenii care au construit aceasta tara.
Acum sunt pionii unor interese.
Daca parintii celor care scriu aceste legi ar fi in situatia data, copii lor ar mai putea dormii noaptea?
Tot este politic! Nu le pasa de viata unor oameni. Doar pentru ca sunt batrani nu inseamna ca nu au dreptul la viata decenta si linistita . Cei din politica nu se gandesc decat la interesul lor! Caminele private nu sunt doar „firme”. Sunt locuri unde majoritatea isi fac prietenii,unde pot socializa ,juca jocuri de societate ,mai pe scurt ACASA.
Daca prin modificarea codului CAEN pentru azilele private se aduce beneficii semnificative și se obtine eliminarea impedimentelor birocratice inutile care ar putea afecta asigurarea serviciilor de calitate pentru seniori, este un lucru de luat in calcul.Este de o importanță crucială ca autoritățile și azilele private să colaboreze strâns pentru a identifica soluțiile optime și pentru a se asigura că schimbările propuse aduc efectiv avantaje vârstnicilor. Un punct cheie constă în acordarea unei atenții sporite asigurării unui mediu sigur și accesibil pentru seniori.
Se spune ca noua lege vine in sprijinul beneficiarilor, dar nu vad cum pentru ca cei care au făcut-o nu cunosc realitatea din teren.
Ceea ce se vede este un haos total, care a dus la închiderea multor centre si viata beneficiarilor complet data peste cap,varstnici care si-au pierdut pacea ,liniștea și siguranța zilei de mâine.
Și mai clar se vede incercarea de a distruge un lucru bine făcut, Căminele private, BINELE pentru vârstnicii noștri care și-au câștigat dreptul la o bătrânețe demnă.
VOI CARE FACETI LEGEA, dacă tot va pasa atata de vârstnici, mergeți întâi și vedeți realitatea, învățați ce este nevoie, DOCUMENTATI-VA și apoi faceți o lege care într-adevăr sa ajute pe cei în vârstă.
Faceți ceva productiv, nu distrugeți lucrurile bune create de alții cu multe sacrificii.
Nu înțeleg de ce căminele private unde statul român nu sprijină cu absolut nimic desfășurarea activității acestora se pun pe același nivel cu cele în care sunt rezidenți asistați social, adică statul da niste bani pentru îngrijirea chipurile ale acestora. Acolo sa caute să monitorizeze și să vadă dacă sunt într-adevăr îngrijiți și beneficiază de atenția cuvenită. Găsesc că acolo unde nu intervine cu nimic statul să nu mai pună piedici și să vina in sprijinul căminelor private nu cu solicitarea de hârtii, situații și multe alte asemenea chestiuni care nu aduc plus valoare serviciilor bunicilor noștri!.
Consider că un cod CAEN adecvat acestor centre private, care să diferențieze activitatea fata de acele camine unde sunt persoane asistate social, se impune.